Hala Tuju Selepas SPM

Assalamualaikum
Bismillah

Awal betul cerita tentang hala tuju nie kan? Tiba-tiba idea keluarlah pula nak tulis entry blog pasal apa. Thanks to my brother haha! Bagi adik-adik yang tak tahu nak ke mana selepas ni, maaflah aku pun susah nak bagi pendapat. Tapi di sini aku ingin berkongsi sedikit sejarah aku selepas SPM.



Memandangkan aku daripada keluarga yang agak susah, habis saja SPM aku buat keputusan untuk tak nak sambung belajar selepas SPM. Hala tuju aku lepas SPM adalah bekerja dengan alasan ingin meringankan beban keluarga.

Seriously, aku tak memohon apa-apa pun selepas SPM. Tambahan pula, keluarga aku rasa macam tarik nafas lega jugalah bila aku dah tak sambung belajar. Tak payah nak tanggung pengajian aku. Keputusan SPM aku taklah teruk dan taklah cemerlang. 

Aku dah biasa kerja part time. Jadi tiada masalah untuk aku kerja terus. Aku dapat kerja di sebuah kedai kecil dengan gaji sebanyak RM1200 sebulan. Alhamdulillah, dengan gaji sebanyak itu aku dapat menampung sedikit perbelanjaan keluarga dan adik-adik aku.

Namun..



Pada suatu hari, aku terdengar perbualan adik aku dengan mumy :

Adik : Mumy, lepas belajar saya nak kerja macam akak jugalah

Mumy : Mumy suruh pergi sekolah supaya dapat kerja yang baik. Bukan kerja sampai kat situ ja.


Sebenarnya, aku agak terkilan sedikit. Aku tak sangka pula bahawa pekerjaan yang aku ada pada masa tu (kerja kat kedai kecil ja) merupakan pekerjaan yang adik-adik aku kagumi. I mean bagi budak-budak habis belajar saja tak kisahlah nak kerja kat mana pun. Yang penting dapat kerja dan ada duit sudah mencukupi.

Aku agak terasa hati juga apabila dikatakan bahawa pekerjaan yang aku ada pada masa itu dikatakan bukanlah sesuatu yang boleh ibu bapa banggakan. Mungkin disebabkan masalah kewangan so akulah yang terpaksa bekorban untuk dorang adik-adik. 

Aku pun terfikir juga. 

Jadi parents aku hantar ke sekolah sebab apa?

Untuk dapatkan pekerjaan yang baik? 

Pekerjaan yang baik tu macam mana? 

Adakah pekerjaan aku pada masa itu sudah cukup untuk menjamin masa hadapan?

Adakah ini jalan yang aku mahukan?

Adakah ini cita-cita yang aku inginkan?


Alhamdulillah, disebabkan oleh perbualan itulah aku berfikir kembali. Aku berfikir bahawa sebenarnya bukan ini yang aku mahu. Bukan ini cita-cita aku. Aku punya matlamat dan aku masih mahu belajar!

Apabila aku bekerja aku rasa kosong! Perasaan masa tu adakah aku akan terus bekerja?

Ya, memang kita bekerja dan dapat duit setiap bulan. Tetapi sebenarnya jauh di sudut hati aku masih mahu inginkan pengalaman untuk sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi. Memang sejak kecil lagi aku bercita-cita untuk belajar dan terus belajar. Betapa menuntut ilmu itu sesuatu yang sangat mengembirakan aku. 

Akhirnya aku memilih untuk sambung belajar ke peringkat STPM dengan mengambil aliran ekonomi dan perniagaan. Walaupun sebelum ini aku merupakan pelajar aliran sains tetapi aku tahu kemampuan aku untuk belajar dalam aliran sains ini hanya sampai SPM saja. Terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang banyak membantu aku semasa SPM. Ilmu yang diperoleh sangat berharga buat aku.

Habis STPM aku tidak teruskan ambil aliran ekonomi dan pernigaan di peringkat universiti sebab masa Tingkatan 6 lah aku mula mengenali minat sebenar aku. 5 tahun yang lalu aku masih binggung apakah hala tuju aku selepas SPM. Kini aku dah berada di tahun akhir di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan mengambil bidang Ijazah Sarjana Muda Psikologi Kanak-Kanak & Keluarga.

Berminat nak tahu tentang PSIKOLOGI? Baca >>Apa Yang Aku Belajar Dalam Psikologi?<< 

Akhir kata, walau apa pun keputusan yang kamu pilih. Pilihlah dengan sebaik mungkin, kerana ini melibatkan masa depan kita sendiri. Kalau korang rasa sambung belajar itu lebih baik, maka sambunglah. Lagi-lagi yang ada minat. Insya'Allah Allah akan permudahkan setiap jalan yang kita pilih.

Kalau dengan bekerja itu korang rasa itulah pilihan yang lebih baik. Maka, teruskanlah dengan pilihan korang. Keputusan di tangan korang.

Cuma, satu ja aku nak cakap! Apapun keputusan yang korang pilih, jangan ada rasa menyesal! 

8 comments:

  1. CCL hanya study sampai STPM sahaja .. ada rezeki untuk masuk u ..tapi memandangkan CCL dapat kos yang CCL tak minat , dan CCL tahu bila teruskan study koa yg susah dapat kerja . So CCL tak sambung study . Sebaliknya memilih bidang keja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja atau belajar sebenarnya pilihan di tangan kita. Apapun semuanya di tangan kita. Alhamdulillah CCL dah dapat kerja.. Sy pun lepas belajar nie hopefully dapat kerja yg diinginkan. InsyaAllah, kalau x dapat pun takpa..

      Delete
  2. insyallah sentiasa sukses ya nurul =') amin ya rab

    ReplyDelete
  3. Betul tu.. Keputusan yang kita buat jangan menyesal.. Yakin dan berusaha menjadi lebih baik..Perkongsian pengalaman yang bagus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah .. terima kasih Kak Sha..
      Semoga Allah permdahkan dlm menuntut ilmu :D

      Delete
  4. Wah touching itew baca entri ni... T_T Good Luck cik Nurul.Semoga berjaya dalam hidup ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih awak! Semoga Allah permudahkan utk awak juga :D

      Delete

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.