Misi Mencari Tempat Praktikal Tamat! | Psikologi Kanak-Kanak & Keluarga

5
Assalamualaikum
Bismillah

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, pada 04.06.2018 (Isnin) Misi Mencari Tempat Praktikal Tamat! Bemula dengan permohonan internship yang pertama ditolak sehinggalah pencarian tempat praktikal yang mengambil masa selama seminggu dan menunggu dengan sabar maklum balas daripada permohonan internship yang kedua selama lebih sebulan, akhirnya berakhir!


Perasaan apabila kau seorang saja yang belum dapat tempat tu hanya ALLAH sahaja yang tahu. Sampaikan semasa taklimat praktikum ketua program dah siapkan tempat backup buat pelajar yang masih belum ada tempat untuk internship. Sebenarnya bukan tidak boleh sabar. Cuma kadang-kadang annoying juga apabila ada sesetengah orang yang balik-balik tanya benda yang sama. 

"Apasal kau belum dapat?"
"Bukan hari tu dah diterima ke?"
"Aku memohon tak sampai seminggu dorang dah bagi feedback"
"Kenapa pula organisasi tu reject permohonan kau?"

Betul-betul menguji tahap kesabaran aku guys huhu~ Sometimes aku just diam saja. Kalau aku balas pun. "Tak tahulah, takda rezeki".  Setiap minggu pula aku kena update aku punya permohonan tu samada diterima atau tidak. Ramai juga yang risau dan prihatin tetapi masa tu kalau aku kena tanya ja pasal internship memang bad mood dan emotional~ So, kawan-kawan aku dan family just diam-diam saja tunggu sampai aku dapat tempat.

Ada yang dapat tempat tetapi jauh. Ada yang dapat tempat tiada elaun. Siap mahu tukar tempat lain lagi. Ya Allah, aku rasa kalau aku dah dapat tempat pun kira dah bersyukur. Sebab dorang tak tahu feeling orang yang masih tiada tempat. Jauh atau dekat tu dah tak kisah. Sebab nak cari tempat bukannya senang. Nak demand lagi susahlah. 

Alhamdulillah. Tiada kata yang terucap bila dah dapat. Aku rasa macam dalam drama pula tau. Menangis apabila aku call penyelia lapangan berkenaan tempat yang aku memohon tu bahawa mereka dah terima.

Penyelia lapangan aku pun tanya "Bila lagi memohon?" Aku kata "Sebelum PRU lagi aku dah memohon di tempat puan". 

Katanya dia rasa serba salah juga kerana terlalu lewat bagi maklum balas. Penyelia lapangan aku tak dimaklumkan berkenaan permohonan aku tu. Lagipun aku email kat organisasi punya email. Jadi dia minta maaf dan dia pun ambil cuti emergency juga masa tu. 

Bagi aku it's okaylah as long aku dah confirm diterima. Semoga pengalaman ini menjadi memori pahit dan manis aku sepanjang di Universiti. 

Akhir kata, wish me all the best in my internship~ :)
Tags

Catat Ulasan

5Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. faham jugak perasaan tu sebab masa intern dulu seminggu sebelum baru dapat tempat tapi tu pun macam tak relate sangat. Anyway, all the best nurul :D

    BalasPadam
  2. guna peluang ini sepenuhnya.. semoga dapat dijadikan pengalaman untuk mencari pekerjaan kelak. Insyaallah..

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !