Program Sehari Bersama Kanak-Kanak di Rumah Kanak-Kanak Beringgis, Papar.

Assalamualaikum
Bismillah

Agak lama juga kan tak sharing something di blog. Ini cerita semester lepas punya. Aku hanya berkongsi pengalaman selepas menjalani Program Sehari Bersama Kanak-Kanak di Rumah Kanak-Kanak Beringgis, Papar. Selepas mengikuti program ini aku berfikir tentang perkara yang paling menyedihkan bagi aku sebagai seorang pelajar. 


Apabila kita ada ilmu, tetapi kita tidak dapat mempraktikkan apa yang kita pelajari. Kita hafal pelbagai jenis teori tetapi apabila berhadapan dengan situasi tersebut kita hanya terkedu tanpa dapat memberi sebarang pertolongan.
Belajar psikologi selama hampir 3 tahun ini membuatkan aku bermuhasabah diri. Ya Allah, betapa ilmu yang kita ada ini ibarat ink pen yang dititiskan di lautan yang luas. Terlalu sedikit, dan betapa jahilnya kita dalam pelbagai aspek kehidupan. Itu baru ilmu psikologi, belum termasuk ilmu akidah, akhlak, tajwid, muamalat, sains, matematik dan banyak lagi.

Dan hari ini aku rasa mahu menangis. Andai sahaja aku mampu beri lebih daripada DOA. Sejak aku mengikuti program tersebut di rumah kanak-kanak, akhirnya aku sedar ilmu psikologi yang dipelajari itu tidak cukup sekadar teori sebenarnya. Malahan apabila kita betul-betul memahami, kita akan dapat lebih daripada itu. Sangat banyak walaupun daripada ucapan seorang kanak-kanak.

Teringat aku semester sebelum ini kami belajar tentang "Dysfuctional Family" dalam erti kata lain, "Keluarga Bermasalah". Dan fokus kami adalah kanak-kanak. 
Dysfuctional family is a family that is not function where there's a conflicts, misbehavior in a family members that occurs continually. Mostly the victim are children.
Apa kesan jangka pendek dan jangka panjang kanak-kanak dalam keluarga bermasalah ini? Apabila kita biarkan kanak-kanak tersebut, apabila mereka dah besar, kemungkinan besar untuk mereka mengulangi kesalahan yang sama dilakukan oleh ibu bapa mereka.

Sedih sebenarnya, semasa sesi luahan ada kanak-kanak yang diabaikan oleh ibu bapa mereka, ada yang ibu bapa dah bercerai, ada juga yang menjadi mangsa penderaan fizikal dan seksual. Masya'Allah. 

Bayangkan ujian yang mereka hadapi tidak sama dengan kanak-kanak yang lahir daripada keluarga yang kurang bermasalah. Ada kanak-kanak yang bertekad untuk membalas dendam terhadap keluarga mereka kerana menyebabkan mereka terumbang-ambing begitu. Ada juga yang mahu membuktikan bahawa mereka mampu hidup berdikari tanpa sokongan daripada keluarga sendiri.

Dan paling menyedihkan rumah kanak-kanak tersebut hanya menanggung mereka sehingga 18 tahun sahaja. Dan apabila mereka keluar dari sana mereka terpaksa hidup sendiri. Dan ada yang berat hati terpaksa pulang ke pangkuan ibu bapa yang mempunyai masalah seperti seorang yang kaki pukul, kaki mabuk dan macam-macam jenis lagi.

Aku tak tahu nak kongsi macam mana lagi tentang pengalaman selama 2 hari 1 malam tersebut. Sungguh! Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Dan hari ini juga aku lihat satu-persatu keluarga aku. Walaupun ada kala berlaku salah faham dalam keluarga, alhamdulillah aku tahu, masalah yang aku hadapi tidak seperti mereka hadapi.

Hmmm~ Ada banyak perkara dalam hidup ini yang tidak dapat diluahkan dengan kata-kata. Setiap cerita kita tidak sama, setiap memori, pahit manis suka duka kita tak sama. Setiap apa yang berlaku yakinlah Allah tidak akan memberi ujian melebihi batas umatNya. Cuba lihat susah payah kita dahulu yang kita rasa pada masa itu kita tak mampu untuk menghadapinya, tetapi Allah permudahkan segalanya.

SYUKUR..

Ya, sifat syukur itu yang kita susah nak terapkan dalam diri kita. Kita meminta, meminta dan terus meminta, tetapi jarang sekali bersyukur tentang apa yang Allah dah anugerahkan kepada kita. Kita rasa bahawa kita punya masalah yang besar, tetapi sebenarnya ada orang yang punya masalah yang lebih besar daripada kita.

Tidak kiralah betapa besar masalah dalam keluarga. Bersyukurlah, kerana kita masih ada ibu bapa yang sangat prihatin, sayang dan ambil berat terhadap kita. Once Allah tarik nikmat tersebut, kita takkan dapat merasai lagi kasih sayang itu.

2 comments:

  1. Entri ni mendetik hati Hana untuk bersyukur setiap hari... T^T *bye! nak pegi cium mama kat dapur jap hahah! ^^ thanks for sharing!! <3

    ReplyDelete
  2. Entri yang sangat menyentuh hati.. Mengajar hati untuk selalu bersyukur..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.