Cara Install Printer Tanpa CD

12
Assalamualaikum
Bismillah

Actually entri ini aku dah buat lama masa masih belajar di UMS dulu. Masa study ini memang tidak boleh dipisahkan dengan printer. Mulanya tu tak kisah sangat pasal printer sebab koperasi kan ada. 

Cuma masalahnya apabila buat assignment tengah malam. Lepas tu esok pagi awal lagi nak buat presentation. Kalau waktu tu koperasi dah buka takpa lah. Tapi kalau belum buka lagi macam mana?

Lain lagi nak terkejar-kejar dengan bas pula. Memang kelam-kabut dibuatnya. Akhirnya, aku beli juga printer. Sebelum ini aku guna printer canon, tetapi mahal gila ink dia haha. Jadi akupun tukarlah guna printer hp pula. 

Cuma apabila dah ada printer, kena install pakai CD lah pula. Baru laptop aku ini pun tak ada tempat CD. Agak lama juga printer tu aku tak guna sebab aku langsung tak tahu ya yang kita boleh install walaupun tidak menggunkan cd. 


Sebenarnya aku baru tahu yang kita boleh install printer walaupun tanpa menggunakan CD. Thanks to my housemate yang bagitau aku pasal ini. Bagi laptop yang ada tempat CD untuk install printer maka tutorial ini bukan untuk korang hehe. 

Bagi mereka yang mempunyai masalah yang sama seperti aku, yang mana laptop tidak mempunyai tempat CD untuk install, anda tidak keseorangan. Maka korang harus baca nie sampai habis. Aku nak ajar cara paling simple nie nak install printer.

Cewaahh! Mentang-mentanglah dah tau kan hehe. Berikut merupakan Cara Install Printer Tanpa CD (HP Deskjet 1515).



1. Search di Google jenis printer yang anda gunakan. Dan download driver printer tersebut. Aku guna printer HP 1515 (klik di sini untuk DOWNLOAD)



2. Apabila dah download driver, OPEN untuk install. Then, klik NEXT.



3. Klik NEXT lagi.

4. Loading kejap..... Nampaklah Printer Setup is Complete!

5. Dah siap install. Simple saja.


Selamat mencuba. Semoga dipermudahkan urusan kalian semua ya. Semoga tutorial ini bermanfaat buat semua. 


Catat Ulasan

12Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Finally ada jugak yang come out with this good entry. Thanks for sharing awak :) Sangat berguna dan bermanfaat buat mereka mereka yang ada masalah sama mcm awak.

    Ika datang singgah sini. https://ikashoid.blogspot.my/2018/04/movie-review-belco-experiment-2017.html

    BalasPadam
  2. nice sharing, tapi kenapa kaella baru baca selepas kaella dah bongkar satu stor semata-mata nak cari CD printer je,. kalau tahu kaella dah lama buat huhu

    http://thekaellaaaa.blogspot.my/2018/04/cara-buat-gif-menggunakan-photoscape.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thank Kaella :)
      Haha sy pun baru tau juga.. tu pun lepas housemate bagitau

      Padam
  3. kalau tanya aida, aida x tau.
    semua perkara gini, mr.asben yg buat kan, nurul :)
    printer aida jenis lama. cd nyer ntah ke mana.
    tapi every time, any way, mr.asben boleh aje connect kan.
    so, dia install online gini la kot ekk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha .. untunglah kak ada yg tolong bwatkan :)

      Padam
  4. nice sharing..rabia baru tahu pasal ni..heheh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe .. sy pun baru tau Rabia haha thas why lah sy share :)

      Padam
  5. LH pakai printer canon. And yes sebenanrnya boleh ya install tanpa CD. Cuma perlu download dia punya installer

    BalasPadam
  6. kak pun suka download installer. malas nak guna cd :D

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !