Final Exam Bahasa Jepun Tahap 3 [Semester Pendek]

10
Assalamualaikum
Bismillah



Sebenarnya kisah ni dah berlalu beberapa bulan yang lepas. Tetapi aku rasa nak kongsi juga pengalaman pahit manis dengan belajar Bahasa Jepun. 

Sebelum ini aku pernah berkongsi tentang pengalaman aku terpaksa mengulang Bahasa Jepun Tahap 3 sebanyak dua kali. Aku tidak ingat dari mana nak mulakan cerita. Yang aku tahu, setiap semester aku mesti tersangkut kat Bahasa Jepun Tahap 3. 

Sampaikan aku rasa nak putus asa sudah untuk ambil subjek ini.

google image

Akhirnya, pada tahun terakhir aku membuat keputusan untuk tidak mengulang Bahasa Jepun Tahap 3 dan fokus kepada subjek yang lain. Keputusan aku ini akan memberi kesan dimana aku terpaksa extend selama 1 semeter untuk mengulang Subjek Jepun sahaja. 

Aku rasa inilah keputusan yang terbaik aku telah lakukan. Aku berserah sahaja. Dalam fikiran aku, semester hadapan aku cuma fokus kepada subjek Jepun sahaja tanpa gangguan daripada subjek lain. It's okay

Biarlah graduate lewat. Yang penting aku mahu dapat keputusan yang terbaik. Tetapi kita hanya merancang sahaja. Allah yang tentukan semuanya. Apa yang dirancang tidak tercapai. Semasa praktikal aku terpaksa ke kelas untuk belajar Bahasa Jepun Tahap 3. 

Serius memang penat. Pagi kerja, petang pula menghadap lecture Jepun 3 jam. Kadang kala sampai 4 jam. Berasap otak masa tu. Walaupun begitu, aku sangat respect dengan pensyarah bahasa jepun aku. 

Semasa dalam proses semester pendek, aku diajar oleh 6 orang pensyarah Bahasa Jepun. Setiap minggu aku akan diajar oleh pensyarah yang berlainan. Ini adalah satu kelebihan buat aku yang mengulang semester pendek. Aku dapat pengalaman banyak daripada mereka. 

Aku sangat kagum dengan semangat mereka mengajar aku, sentiasa bagi sokongan dan kata-kata semangat. Terharu sebenarnya~ Aku rasa bodohnya semasa belajar bahasa jepun tu hahaha~ 

Tetapi pensyarah aku tetap sabar dan sentiasa usaha untuk cari kekuatan aku supaya boleh catch up dengan Bahasa Jepun.

Alhamdulillah, Oral dan Presentation dan selesai. Aku sangat berpuas hati. Final exam juga dah habis. Alhamdulillah, 7 Bulan aku hadapi semuanya dengan sabar. Berkat doa ibu bapa Allah permudahkan semuanya. 


Kalau ditanya, mahu belajar lagi Bahasa Jepun?
Of course. I loved too learn more about this language.
Tags

Catat Ulasan

10Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. debar pulak rabia kak nurul :( moga2 rabia pun pass lah nanti.8 sem kot ni..hurmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga d'permudahkan semuanya bwat rabiah 😊😘

      Padam
  2. Satu adavantage untuk those yang ada 3rd language dalam pasaran kerja. All the best for youu

    BalasPadam
  3. Japanese is really hard. I learned Korean all by myself pun struggle jugak tambah2 yours pulak siap ada exam. Anyway, good luck for your Japanese FInal Exam :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Learning by yourself is much more hard. Huhu.. All the best for you..

      Padam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !