Subjek Yang Susah Adalah Membosankan

Assalamualaikum
Bismillah

Beberapa hari yang lalu, aku menerima satu email tentang seorang pelajar yang minat nak belajar psikologi tetapi tak nak belajar subjek yang susah ataupun dalam erti kata yang lain mahu mengelak daripada ambil subjek yang susah. Katanya, subjek yang susah adalah membosankan. 


Salah satu cara untuk mengelak diri kita daripada berasa bosan untuk mempelajari sesuatu subjek adalah dengan menanam perasaan minat terhadap subjek tersebut. Sesetengah pelajar merasakan sesuatu subjek itu adalah membosankan apabila mereka tidak memahami, lemah terhadap subjek tersebut dan malu untuk bertanya soalan. 

Walaupun ada sesetengah subjek adalah membosankan, kita terpaksa juga belajar dan memahami untuk skor dalam peperiksaan. You can't change the fact that the subject is offered and graded, but you can change your attitude.

Sekiranya anda mempunyai masa lapang yang banyak, adalah lebih baik sekiranya buat appointment dengan pensyarah dan bertanya tentang apa yang anda tidak fahami semasa dalam kuliah. Kalau anda berasa malu, ajak kawan yang kurang faham atau yang mempunyai masalah yang sama terhadap subjek tersebut. 

Do not feel shy to show your ignorance, a smart person is one who knows what he does not know. 

Sebagai seorang pelajar sudah menjadi perkara biasa apabila kita tidak tahu tentang sesuatu perkara. Being exposed to a new subject, any person will need some help at understanding it. 

You must have a good mindset when studying. Cuba buang ego tu dahulu. You gain nothing by being egoistic. Ramai pelajar yang merasakan kejayaan semasa sekolah dulu menjadikan diri mereka sombong untuk bertanya kerana mereka takut untuk melakukan kesilapan. 
Do not live in your past glory when you were the best student. It is okay to make mistakes while learning. This will prevent you from repeating the same mistakes later.

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

3 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Saya pun.. Bila paksa diri untuk meminati aliran acc,dan fikir tntg kelebihan dan kepentingan apabila sy menceburi bidang ini.. Semakin lama.. Say dah makin senang dgn acc ni.. FYI kak,sy f4 baru..hehe

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama