Panggilan Temuduga Pembantu Pengurusan Murid N19 Kali Ke-2

Assalamuslaikum
Bismillah

Sebenarnya aku agak terkejut juga sebab tak sangka aku dapat panggilan temuduga untuk Pembantu Pengurusan Murid untuk Fasa 2. Ini merupakan temuduga aku yang ke-2 untuk jawatan yang sama juga. 

Baca Sini : Semakan Panggilan Temuduga SPP

Temuduga kali pertama aku gagal. Kenapa gagal temuduga? Aku rasa sebab kurang persediaan dari segi pakaian yang kurang sesuai kot dan aku tak bawa semua sijil yang berkaitan.

Pendek kata memang tiada persediaanlah. Mungkin sebab tiba-tiba kena panggil temuduga kan. Jadi adalah panik sikit. Hahaha~

Memang ada sedikit penyesalan jugalah semasa temuduga pertama tu. 

Untuk panggilan temuduga kali ke-2 ini aku rasa okay sikit sebab dah tahu flow interview nanti macam mana kan. Hanya perlu buat persediaan nak cakap macam mana saja nanti.

So far okay jugalah apabila gagal temuduga sebelum ini, sebab boleh perbaiki lagi kan.

Baca Sini : Persediaan Sebelum Temuduga Pembantu Pengurusan Murid N19

Cuma aku tak sangka itu cepat pula keluar Fasa 2. Ingatkan tahun depan ke. Oh ya, bagi yang dapat temuduga ini. Aku nak share pengalaman temuduga pertama aku. 

Kalau korang nak tahu temuduga akan dijalankan secara berkumpulan dalam 4 - 5 orang dalam satu kumpulan.

Memandangkan ia dijalankan dalam kumpulan, so korang kena berebut jawab. Haha~ Siapa yang jawab dulu mungkin akan diberi markah lebih.

Antara soalan yang ditanya semasa aku ditemuduga :

1. Perkenalkan diri/Ceritakan tentang diri kamu, pengalaman kerja dan apa yang korang buat sekarang?

2. Apa yang korang faham tentang Pembantu Pengurusan Murid?

3. Berikan skop kerja Pembantu Pengurusan Murid. 

4. Isu semasa - Adakah prestasi sekolah bandar lebih baik daripada sekolah luar bandar. Bincangkan. Ini soalan yang ditanya pada group kami pada masa tu. Setiap group dapat soalan yang berbeza. So kena bersedialah untuk menjawab soalan yang tidak terjangkau oleh fikiran kita. Banyakkan ambil tahu isu semasa terkini. 

5. Adakah sanggup untuk ditempatkan di kawasan pedalaman. Jujurlah aku kata yang dia maksudkan pedalaman itu memang betul-betul pedalaman guys. Takda elektrik, bekalan air, dan susah untuk dapat kenderaan.

Malah ada yang ditempatkan di pulau-pulau yang kita tak pernah dengar pun. Apabila aku bagitau mak aku yang kekosongan hanya di Pulau Tigabu, terus my mum suruh reject hahaha~ Sebab jauh kot. Tak caye tengoklah kat maps. 

Tetapi masa temuduga tu aku kata sanggup dan bersedia untuk ditempatkan di kawasan pedalaman. Memang pengsan lah my mum haha.

Mungkin ada hikmahnya juga kenapa aku gagal temuduga. So far, itu saja yang aku dapat kongsikan pengalaman temuduga yang tidak seberapa . 

Hopefully membantulah. Apapun doakan aku ya semoga dipermudahkan semasa temuduga nanti. 

8 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan temuduga..
    nt interview leklok ok..
    bkn sng nk dpt interview gomen ni..
    keje pembantu pengurusan murid ni sgt best!! =)
    gudluck!

    ReplyDelete
  2. terus semangat dalam mengemban amanah ya mbak, salah kenal

    ReplyDelete
  3. all the best untuk semua yg terlibat dalam temuduga <3

    ReplyDelete

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.